התעמרות בעבודה, התעללות, חשד לאפליה או חלילה הטרדה מינית במקום העבודה; עבור רבים מאתנו דבר שכזה נשמע כמו מציאות בלתי נתפסת, כדבר תלוש מן המציאות שמעולם לא נתקלנו בו וייתכן משעולם לא ניתקל. ועם זאת, המציאות מוכיחה כי לעתים אנשים ובעיקר נשים, מוצאים את עצמם במקום עבודה פוגעני המפר באופן מובהק את המצופה ממנו ולעתים אף את החוק.

אולם בשונה מהפרת זכויות עובדים הנובעת משכר שלא משולם בזמן או שאיננו מגלם את כל הזכויות של העובד, וכן היבטים נוספים הנוגעים לזכויות עובדים, הרי שהתעמרות בעבודה הינה דבר שקשה להוכיח באופן נחרץ, והוא מוכרח להסתמך על ראיות ברורות ונהירות לכול.

עובדים ועובדות החשופים להתעמרות או למקרים קשים של התעללות והטרדות חוזרות ונשנות, חווים קושי רב יותר כל שכן כאשר מדובר בבעל סמכות וכל שכן המעסיק או המעסיקה. נשאלת השאלה האם ניתן להקליט את המעסיקים בעת הצורך, ואם הקלטה שכזאת אכן נחשבת לראייה קבילה משפטית?

האם זה מותר על-פי חוק?

בלבול רב שקיים בנושא הוא בין הקלטת אדם בפועל בעת שאדם נמצא ליד אדם אחר, אל מול הקלטת אדם המשוחח בטלפון הפרטי שלו, דבר אשר מתבצע באמצעות הזרקת קוד נוזקה ותוכנות כאלו ואחרות.

חשוב לציין כי הקלטת אדם המשוחח בטלפון באמצעות תוכנות ציטוט היא עבירה על החוק. ניתן להקליט אדם באמצעים כאלו לצרכי בקרה, אך יש להודיע לכך מראש לאותו אדם. כך למשל, נותני שירות מודיעים בתחילת השיחה כי שיחה זו מוקלטת לצרכי בקרת ואיכות השירות.

לעומת זאת, הקלטתו של אדם באמצעות מכשיר הקלטה במקום העבודה היא איננה עבירה על החוק, ואין כל צורך להודיע לכך. יתרה מזאת, ייתכן מאוד והקלטה זו תשמש כראיית זהב בעת נקיטת הליכים משפטיים כנגד המעסיק.

מקרים נפוצים בהם נהוג לערוך הקלטה

מקום עבודה בעל אופי רעיל יכול להתבטא בשורה של מקרים ותקריות דוגמת הערות בוטות שונות הנזרקות אל חלל החדר ועד לצעקות רמות.

די בכך שעובדים יקליטו את מעסיקיהם צועקים פעם אחר פעם בתאריכים שונים, על מנת שיוכיחו כי אכן מקום העבודה הביא עמו רעילות והתעמרות בעובד או בעובדת. יתרה מזאת, כאשר מדובר בהקלטות של הערות בעלות אופי מיני מובהק, הרי שניתן גם להשתמש בראיות כאלה כהוכחה שרירה וברורה כי אכן התרחש אירוע חריג החושף את המעסיק או המעסיקה לנקיטת צעדים משפטיים ואף להגשת תלונה במשטרה.

לצד זאת, הקלטות יכולות גם לסייע בהוכחת אפליה בעבודה, היבט נוסף אשר מצריך את גיבושן של שורה רחבה של ראיות שונות. בעוד שאפליה על בסיס גיל ניתנת להוכחה ומתקבלת על-ידי בית המשפט בקלות רבה יותר, הרי שהוכחת אפליה על רקע מגדרי תהא קשה יותר, אלא אם יוקלט המעסיק מגדף אישה או אומר במובהק כי היא איננה מסוגלת לביצועה של המשימה.

לסיכום

ניתן ובהחלט רצוי להקליט את המעסיק/ה המפלים אתכם לרעה, מתעמרים או יוצרים הווי עבודה קשה מנשוא. את ההקלטה ניתן לערוך באמצעות מכשירי הקלטה רגילים, אך לא ניתן להקליט שיחות טלפוניות, זאת ללא ידיעת האדם המוקלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *