איסופן של ראיות שונות לעתים מתלווה אל תהליך הגירושין, וזאת בעיקר כאשר בני הזוג מצויים במחלוקות וסכסוכים קשים. התפישה כי כל ראייה באשר היא יכולה להקנות לבן או בת הזוג עמדת יתרון ולהשפיע על הערכאות המשפטיות, מניעה את הצדדים להיכנס אל מעין 'מרוץ' להשגת ראיות ומסמכים שונים במידת האפשר.

אולם לצד זאת, תחושת המרוץ והדחיפות להשיג ראיות כאלו ואחרות, יכולה גם להוביל לטעויות משמעותיות, ועל-כן חשוב להיוועץ בראש ובראשונה עם עורך דין לגירושין אשר יבחן את הנושא בקפידה וינחה את הלקוח או הלקוחה באשר לאסטרטגיה הרצויה.

ראשית, האם הקלטה בסתר היא מותרת?

בהחלט כן, הקלטה היא אכן מותרת על ידי מכשיר הקלטה, ויכולה להיחשב כראיה קבילה לכל דבר ועניין מבחינה משפטית.

במקרים ובהם לשם הדוגמה עולה הטענה מצד אחד הצדדים לאלימות במשפחה, הרי שהקלטה שכזאת יכולה להיות מכרעת ולהוביל להחלטה נחרצת ושאיננה משתמעת לשני פנים מטעם בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

נוסף על כך, הקלטות יכולות להסגיר את אשר רצו בני או בנות הזוג לעשות בסתר ליבם דוגמת איום על הסתרת נכס מסוים או כספים אשר נלכד במקליט הקול, ועתה מושמע בפני הערכאה המשפטית.

חשוב לציין: בשונה מהקלטה, הרי שאל לאיש לערוך האזנות סתר. אמצעי זה איננו קביל מבחינה משפטית, זאת אלא אם האדם עמו שוחחו טלפונית היה מודע לכך שההקלטה מבוצעת והיא נעשתה בהסכמתו. גם אם הקלטה שכזאת תביא עמה 'ראיית זהב', הרי שהיא עודנה איננה קבילה.

האם ישנו בכלל צורך ותועלת מלכתחילה בהקלטה שכזאת?

כל הליך גירושין הוא תיק שונה עם נסיבות שונות ויחסים משתנים בין הצדדים. 

במידה ומחליטים הצדדים 'להתנגח' אלו באלו על מנת שיוכלו להגיע להישגים בבית המשפט על פני האחר, וכל זאת תוך הקפדה על מעשים קבילים משפטית ושאינם מאירים אותם באור שלילי, הרי שהם אפשריים.

חשוב לציין כי אם ההקלטה גם תוכיח בו-זמנית כי האדם המקליט עורר אי אלו פרובוקציות בכוונת תחילה, הרי שיהיה בכך לא רק כדי לפגוע בטיב הראייה, אלא גם להוות כמעין חרב פיפיות אשר תפגע באדם המקליט.

לסיכום

הקלטת בני ובנות הזוג במסגרת הליך גירושין יכולה לספק ראיה קבילה משפטית. זאת בשונה מהאזנת סתר אשר גם אם תביא עמה ראיה משמעותית, הרי שלא תהיה קבילה בבית המשפט.

כדאי לדעת: ימליצו רבים כי בטרם ההחלטה להקליט גורם אחר קרי בן או בת הזוג, הרי שיהיה זה מוטב להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני המשפחה והגירושין. במסגרת הייעוץ המשפטי, עורך הדין יתווה יחד עם הלקוח או הלקוחה את הצעדים הנכונים ביותר והאסטרטגיה המשפטית בכללותה.

בחלק מן המקרים, גם אם ההקלטה אכן תספק ראיה מסוימת, הרי שהיא תהיה עלולה להסב נזק למקליט/ה. כל מקרה הוא לגופו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *